۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

سمسار و لاغیر...


سمسار    خانم این جاروبرقی خیلی اسقاطیه. به درد من نمی‌خوره.
زن          این سماور چطور؟
سمسار    اینم چنگی به دل نمی‌زنه.
زن          این اطو چطور؟ یا این ماشین لباسشویی؟
سمسار    اونا رو که اصلاً حرفشو هم نزنین.
زن          یعنی چی؟ یعنی کلاً باید بندازیم دور؟
سمسار    این دیگه بستگی به میل خودتون داره. می‌تونین یه کارگر بگیرین همه‌ي اینا رو جارو کنه بندازه دور. می‌تونین هم خودتون این کارو بکنین. البته این کارها در شأن شما نیست، همون بهتر که یه کارگر بگیرین.
زن          یعنی واقعاً اینا هیچ ارزشی ندارن؟
سمسار    من کارم اینه دیگه خانم عزیز. اگه صنار ارزش داشتن بهتون می‌گفتم. راستی نگفتین چرا می‌خواین از شر اینا خلاص بشین...؟ خیال رفتن دارین؟
زن          نه. می‌خوایم یه دستی به سرو روی خونه بکشیم. شوهرم می‌گه تا از شر این وسایل کهنه و فرسوده خلاص نشیم، نمی‌تونیم واسه خونه یه کاری بکنیم.
سمسار    آفرین به شوهرتون! وسیله که کهنه شد باید بندازیش دور. تعمیر معمیر به درد نمی‌خوره. وسیله‌ي اسقاطی مثل دندون کرمو می‌مونه، باید از ریشه بکنی بندازی دور... به هر حال من می‌تونم یه کارگر بفرستم همه‌ي اینارو جمع کنه بندازه بیرون. اگه خواستین این کارو بکنین بهم خبر بدین. با اجازه...
زن          یه لحظه صبر کنین لطفاً.
سمسار    بفرمایین.
زن          فکر می‌کنین کارگر چقدر می‌گیره اینا رو بندازه بیرون؟
سمسار    فوقش بیست، سی تومن.
زن          من صد تومن می‌دم به شرطی که اینا رو ببره خورد و خمیرشون کنه.
سمسار    یعنی چی؟
زن          یعنی کاملاً اینارو از بین ببره، خوردشون کنه، بعد به من زنگ بزنه من بیام و جلو چشای من آتیششون بزنه.
سمسار    شوخی می‌کنین خانم؟!
زن          بله...؟!
سمسار    منظورم اینه که... آخه، چرا باید این وسایل رو از بین ببره، آتیششون بزنه؟ به هر حال ممکنه به درد یه بدبخت فلک‌زده‌ای بخورن...
زن          نه دیگه، نشد. اگه این وسایل هنوز می‌تونن به درد کسی بخورن، پس حتماً یه قیمت لااقل ناچیزی دارن. اما اگه کلاً به درد نمی‌خورن چرا باید الکی جا اشغال کنن و شهرو آلوده کنن؟ ها...؟
سمسار    والله چه عرض کنم...
زن          فکراتونو بکنین، اگه اهل معامله بودین زنگ بزنین.
سمسار    یه سوال: اگه این وسایل رو از جلو چشم شما دور کنیم و...
زن          نمی‌شه. باید خورد بشن، بعد جلو چشم من بسوزن. فقط در این صورت باهاتون معامله می‌کنم... اگه با قیمت پیشنهادی من مشکلی دارین، پنجاه تا هم میام روش... خب، چی می‌گین؟
سمسار    ها...؟
زن          من فک و فامیل و دوستان زیادی دارم که می‌خوان با وسایل کهنه‌شون همچین کاری بکنن. البته هنوز جرأتشو پیدا نکردن، ولی اگه ما این کارو بکنیم اونا هم...
سمسار    یعنی اونا هم بابت این کار پول می‌دن؟
زن          صد در صد... حساب کنین اگه کل شهر، کل کشور وسایل اسقاطیشون رو بسوزونن شما چه پولی به جیب می‌زنین...!
سمسار    خب اگه کل کشور وسایل اسقاطیشون رو بسوزونن، اونوقت ما سمسارها باید در مغازه‌مون رو تخته کنیم که...
زن          می‌تونین جنس نو خرید و فروش کنین. مگه رو پیشونی شما نوشته سمسار ولاغیر؟
سمسار    ...
زن          خب...؟ چی می‌گین؟
سمسار    من باید فکر کنم.
زن          حتماً این کارو بکنین. اگه به نتیجه‌ای رسیدین تماس بگیرین.
سمسار    آخ...
زن          چی شد؟
سمسار    ببخشین یه لحظه سرم گیج رفت، خوردم به ستون... با اجازه...
زن          هه هه ... راه از این طرفه آقا...
علي پوريان

۳ نظر:

علی کرمی گفت...

و من الله توفیق باشد برای داش مهدی و علی آقا.

ناشناس گفت...

اي ول

بانو گفت...

سلام
اجازه میدهید لینکان کنم ؟